Kopalnia w górze Szubieniczna

Górnictwo w Rudawach Janowickich, okolicach Miedzianki i Ciechanowic.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Slaworow
Administrator
Posty: 745
Rejestracja: 10 lip 2015, 14:40

Kopalnia w górze Szubieniczna

#1 Post autor: Slaworow » 09 wrz 2015, 17:12

Na północno - wschodnim stoku góry Szubieniczna (na wschód od Czarnowa), na niektórych mapach turystycznych Rudaw Janowickich zaznaczana jest nieznana kopalnia. Prawdopodobnie związana jest z górnictwem kruszcowym.

Trudno cokolwiek pewnego powiedzieć na jej temat a nawet to, czy w tym miejscu faktycznie istniało jakieś wyrobisko. W okolicy w funkcjonowało kilka kopalń: w wieku XX były to Evelinensglück w Czarnowie, Arnold w Rędzinach oraz o nieznanej bliżej lokalizacji kopalnie Hoffnung oraz Ernste Glück nadane w latach 20-stych XX wieku. Być może jest to pozostałość po pracach którejś z tych kopalni, bądź jest to jakieś jeszcze starsze wyrobisko.

Kopalnia według mapy turystycznej lokalizowana jest po zachodniej stronie ścieżki wiodącej na przełęcz między górami Jagoda i Szubieniczna. Jednak jedyny ślad po pracach ziemnych znajduje się po wschodniej stronie tej ścieżki, na północnym stoku góry Jagoda, w postaci niewielkiej hałdy - w zasadzie widocznej tylko na mapach topograficznych, bo nie widać jej na skanie LIDAR-owym, a także w terenie trudno wyznaczyć jej ślady co do których nie byłoby wątpliwości. Co ciekawe, kopalnia nie jest zaznaczona na niemieckiej mapie geologicznej, choć zaznaczono na niej niewielką kopalnię znajdującą się na południowym zboczu góry Wilkowyja, powyżej Leszczyńca.

Być może to tylko błąd na mapie turystycznej, na której zaznaczono wyrobisko, źle interpretując to, co widać w terenie, a być może faktycznie w okolicy jest jakaś sztolnia, tylko trzeba dobrze przeszukać teren i nie kierować się młotkami zaznaczonymi na mapie turystycznej.
Załączniki
Szubieniczna.JPG
Sztolnia ma znajdować się po zachodniej stronie ścieżki wiodącej na przełęcz. Jednak pewne - bardzo umowne - ślady można dostrzec tylko po wschodniej stronie tej ścieżki.
Szubieniczna.JPG (144.83 KiB) Przejrzano 6009 razy

szkop
Posty: 160
Rejestracja: 21 sty 2016, 0:41
Lokalizacja: w-wa

Kopalnia w górze Szubieniczna

#2 Post autor: szkop » 04 maja 2017, 20:46

moze ta;
Załączniki
P1250258.jpg
P1250258.jpg (1.88 MiB) Przejrzano 5599 razy
P1250485.jpg
P1250485.jpg (1.27 MiB) Przejrzano 5599 razy

galman
Posty: 68
Rejestracja: 09 sie 2016, 20:36

Kopalnia w górze Szubieniczna

#3 Post autor: galman » 05 maja 2017, 19:22

łoo....ale to fajne.
Jaka długość ???

Awatar użytkownika
Slaworow
Administrator
Posty: 745
Rejestracja: 10 lip 2015, 14:40

Kopalnia w górze Szubieniczna

#4 Post autor: Slaworow » 05 maja 2017, 19:48

Fajna sztolnia... W którym to jest miejscu dokładnie?

szkop
Posty: 160
Rejestracja: 21 sty 2016, 0:41
Lokalizacja: w-wa

Kopalnia w górze Szubieniczna

#5 Post autor: szkop » 07 maja 2017, 1:07

witam,sztolnia odpowiada wielkości hałdy czyli mała.nie mierzona z powodu wody,która przelewa sie przez gumowce...tak ok 15metrów,pierwsze metry z obrywami ,dalej zmienia się skała i jest ładny profil,widac resztki obudowy ,na 2/3 długości obwał z lewej strony-świeży,jest tam teraz mała komora,dalej nie wlazłem bo za dużo wody.na końcu zawał,którego nie widac na powierzchni.wg mnie była odkopana kiedyś ,teraz tez ktos dość swieżo wbił szpadel na sztych,dziwne bo pół metra powyzej stropu ... łaziłem w rejonie opisanym przez sławorowa w wątku jesienią,bez efektu ,wtedy pokonała mnie mgła,teraz strzeliłem w dziesiatkę.. no i jeszcze kawałek został do złażenia.zdjęcia ciulowe bo robione z ręki lub z ,,podłogi,,,bez statywu. pozdrawiam
ps.wk...a mnie zmniejszanie zdjęć więc będą tu,trudno.

https://1drv.ms/i/s!AqK1KUbF4xL_h1BDpt_878UUA4-0

Kali_7
Posty: 216
Rejestracja: 30 gru 2015, 20:43

Kopalnia w górze Szubieniczna

#6 Post autor: Kali_7 » 07 maja 2017, 14:09

Ja znam dwie mapy turystyczne, na których lokalizowane były wyrobiska, o których pisał Slawrow

jest to mapa PPWiK z 1990 roku wyd. I oraz mapa firmy PLAN z 2000 wyd. II
na późniejszych mapach Planu tej lokalizacji już nie ma

Wydaje się, że skoro jest zaznaczone wyrobisko na tych mapach to powinny się odnaleźć jakieś opracowania ich dotyczące, bo aż ciężko uwierzyć, aby autorzy akurat tę kopalnię znali "osobiście"
Załączniki
PPWK1990.jpg
PPWK1990.jpg (167.63 KiB) Przejrzano 5308 razy
PLAN 2000 r.jpg
PLAN 2000 r.jpg (301.53 KiB) Przejrzano 5308 razy

der Wale
Posty: 142
Rejestracja: 17 mar 2017, 10:07

Kopalnia w górze Szubieniczna

#7 Post autor: der Wale » 08 maja 2017, 21:13

Zaluje, ze nie odkopałem tej, starej mapy bo tak daleko sie nie zapuscilem. Nowsze plany prawdopodobnie powielaja błędną lokalizacje. Teren na zachod od sciezki na Szubieniczna jest wybitnie niesztolniowy. Lekki wznios, brak sladow gorniczej dzialalnosci...
Skupilem uwage na Jagodzie. Zlazilem ja wiele lat temu równiez zima, ale nie byla to wlasciwa pora.
Jezeli halda znajduje sie na wschodnim skraju sciezki okalajacej szczyt, zjem wlasna czapkę ;-)
Wieksze szczescie mam do pozostalosci kolejek linowych. Tym razem mimowolnie wysledzilem przebieg kolejki (zlikwidowana w 1954) z Dolomitów do stacji kol. w Pisarzowicach:
Załączniki
koldolom.jpg
koldolom.jpg (176.71 KiB) Przejrzano 5057 razy
IMG_20170507_114039.jpg
IMG_20170507_114039.jpg (156.31 KiB) Przejrzano 5057 razy
IMG_20170507_115338.jpg
IMG_20170507_115338.jpg (305.98 KiB) Przejrzano 5057 razy
IMG_20170507_115438.jpg
IMG_20170507_115438.jpg (280.38 KiB) Przejrzano 5057 razy
IMG_20170507_123106.jpg
IMG_20170507_123106.jpg (288.62 KiB) Przejrzano 5057 razy

Awatar użytkownika
Slaworow
Administrator
Posty: 745
Rejestracja: 10 lip 2015, 14:40

Kopalnia w górze Szubieniczna

#8 Post autor: Slaworow » 09 maja 2017, 9:47

Brawo szkop

Moje gratulacje - udało Ci się rozwiązać zagadkę która nurtowała mnie od dłuższego czasu, nie miałem jednak go na tyle by udać się na miejsce i sprawdzić sam. Sztolnia którą znalazłeś to właśnie ta sztolnia, którą autorzy starali się zaznaczyć na mapach turystycznych. Niestety (albo może na szczęście) lokalizacja na tychże mapach jest niedokładna, ale nie ma wątpliwości że chodziło o to wyrobisko.

Czyli sztolnia rzeczywiście istnieje, jako obecnie chyba jedyny w pełni dostępny obiekt związany z górnictwem okolicy kopalni Evelinensglück. Być może nie była związana z samą kopalnią (nie wiem jak przebiegały pola górnicze) a z innymi przedsięwzięciami, które próbowano uruchomić w latach 20-tych XX wieku. W 1921 roku w okolicy nadano pole górnicze z koncesją na wydobycie rud antymonu w kopalni Hoffnung. W 1925 roku wydano koncesję na wydobycie złota w kopalni Ernste Zeit, a w 1926 roku na kolejną kopalnię złota, miedzi i siarki Goldwiese. Prawdopodobnie wszystkie te przedsięwzięcia upadły wraz z kopalnią Evelinensglück, czyli bardzo krótko po założeniu.

Być może sztolnia którą znalazłeś należała do którejś z tych kopalni.

szkop
Posty: 160
Rejestracja: 21 sty 2016, 0:41
Lokalizacja: w-wa

Kopalnia w górze Szubieniczna

#9 Post autor: szkop » 09 maja 2017, 23:52

Dziękuję,dołożyłem małą cegiełkę..,pozostaje pytanie co tam wydobywano lub czego szukano,ale nie badałem sztolni pod tym kątem,hałdy tez nie dziobnąłem.Zresztą to robota dla prawdziwego geologa,dało by to wskazówkę,która to sztolnia z wymienionych przez ciebie.A co do map turyst.,stare mają błędne informacje ale mają,i lepszą skalę,nowe wydania są ładne i do du..

szkop
Posty: 160
Rejestracja: 21 sty 2016, 0:41
Lokalizacja: w-wa

Kopalnia w górze Szubieniczna

#10 Post autor: szkop » 17 cze 2017, 19:03

link przestał hulać,więc tak;
https://1drv.ms/f/s!AqK1KUbF4xL_h0_Fmsdn96PfVQli

i jeszcze;
Załączniki
P1250470.jpg
P1250470.jpg (1.96 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250472.jpg
P1250472.jpg (1.19 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250474.jpg
P1250474.jpg (1.47 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250475 prawy ocios.jpg
P1250475 prawy ocios.jpg (1.52 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250476 świeży obwał z lewej str.jpg
P1250476 świeży obwał z lewej str.jpg (1.18 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250478zawał na końcu sztolni.jpg
P1250478zawał na końcu sztolni.jpg (1.13 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250479.jpg
P1250479.jpg (1000.8 KiB) Przejrzano 1943 razy
P1250480.jpg
P1250480.jpg (1.12 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250481.jpg
P1250481.jpg (1.08 MiB) Przejrzano 1943 razy
P1250482.jpg
P1250482.jpg (912.91 KiB) Przejrzano 1943 razy

ODPOWIEDZ

Wróć do „Rudawy Janowickie”