Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

Górnictwo Karkonoszy, Sowiej Doliny i Kowar.
Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Slaworow
Administrator
Posty: 755
Rejestracja: 10 lip 2015, 14:40

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#1 Post autor: Slaworow » 07 wrz 2015, 16:54

Temat górnictwa w Białym Jarze w Karkonoszach to wciąż więcej plotek i spekulacji niż faktów. Co prawda nie należy wykluczyć, że jakieś kopalnie mogły znajdować się w Białym Jarze lub w okolicy, jednak póki co nie przedstawiono na to ani wystarczających dowodów, ani też w terenie nie sposób wyznaczyć konkretnych miejsc, gdzie działalność górnicza mogła mieć miejsce. Ewentualne kwestie poszukiwań takich obiektów utrudnia fakt, że obszar Białego Jaru leży na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego i jako taki objęty jest ochroną ścisłą, co na przykład oznacza, że nie wolno schodzić z wyznaczonych szlaków turystycznych. Jednak odwołując się do budowy geologicznej Białego Jaru można stwierdzić, że takie poszukiwania byłyby raczej bezcelowe.

Nawiązując do popularnego niegdyś mitu można powiedzieć, że podobno w Białym Jarze w Karkonoszach znajduje się XIX wieczna kopalnia srebra i ołowiu, która ma mieć kilka poziomów z poprzecznymi chodnikami oraz rzekomo dwa szyby głębokie na 40 metrów każdy, noszące nazwy "Heinrich" i "Gustaw". Do jednego z nich ma prowadzić sztolnia długości 60 metrów. Ze sprawą tej kopalni wiąże się sprawa ukrycia tzw Złota Wrocławia, które rzekomo miało zostać złożone gdzieś w środku oraz jego poszukiwań przez różne grupy, które później spotykały różne nieszczęścia (jak np. lawiny).

Swego czasu w internecie pojawiły się relacje "ekipy", której nazwy nie wymienię, a która chwaliła się wyeksplorowaniem kopalni w Białym Jarze, jednak opowieści te można raczej włożyć między eksploracyjne bajki, podobnie jak pozostałe historie wypraw i wyczynów wspomnianej ekipy.

Istotnie, w Masywie Śnieżki znajduje się kopalnia z szybami o podanych wcześniej nazwach, jednak... nie w Białym Jarze tylko po czeskiej stronie góry. Obecnie znajduje się w niej trasa turystyczna.

Temat ten zakładam tylko po to, by rozwiać mity narosłe wokół Białego Jaru.
Załączniki
Biały Jar.JPG
Biały Jar na skanie LIDAR-owym. Nie widać nawet najmniejszych pozostałości po ewentualnych kopalniach.
Biały Jar.JPG (106.33 KiB) Przejrzano 2471 razy

mesa

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#2 Post autor: mesa » 07 wrz 2015, 17:00

Kopalnia jak najbardziej istnieje, szyby również nie są "rzekome" z tą różnicą, że nie znajduje się po polskiej stronie a już na pewno nie w Białym Jarze. Po raz pierwszy w polskiej literaturze została opisana przez T.Dziekońskiego
f_bialyjardzim_12b54fa.jpg
f_bialyjardzim_12b54fa.jpg (84.42 KiB) Przejrzano 2467 razy
Dziekoński jako jej lokalizację podawał rejon położony na wschód od Białego Jaru idąc w stronę Kopy.
Książka TD cieszy się w Polsce zasłużoną estymą co spowodowało, że w trakcie kolejnych lat nikt nie podważył tej dosyć dziwnej lokalizacji (tam jest tylko granit).
Prawdziwą lokalizacją kopalni jest Obří důl w Czechach, nawet nazwy się zgadzają - Gustaw i Heinrich. A kopalnia nosi nazwę Kovarna.
Tutaj nie ma mowy o przypadku :)
Również plany czeskiej kopalni są jota w jotę podobne do polskiego Gustawa i Heinricha :lol:

Co do relacji PKE, możnaby pomyślec, że po prostu komuś się coś pomyliło albo że eksplorowali po czeskiej stronie.
Niestety wspomnienie książki Antkowiaka (który jak najbardziej wierzył w istnienie kopalni w Białym Jarze, jak również celowość lawiny w 1968) daje jednoznaczny dowód, że cała eksploracja kopalni w Białym Jarze to bujda na resorach jak i większość pozostałych eksploracji sławnego PKE.
Dość napisać, że to przecież ten sam koleś, który przez wodny trawers na III poziomie w Radzimowicach przedostawał się z użyciem pontonu i liny. I mamy uwierzyć w jego zdolność do pokonywania 20 metrów kominem? :twisted:

Pomyśleć, że jedna tylko pomyłka skutkowała spiskowymi teoriami i poszukiwaniem nieistniejącego przez kolejne kilkadziesiąt lat.

Ale coś tam kopali w Karkonoszach, tylko nie w Białym Jarze a dalej na wschód- gdzie były łupki. I na pewno warto tam się przejść i poszukać.
:wink:

goldcentrum
Posty: 79
Rejestracja: 19 lis 2015, 22:30

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#3 Post autor: goldcentrum » 07 wrz 2015, 17:01

ostatnio w Muzycznym Radiu Jelenia Góra była audycja poświęcona niemieckim złotm sztabkom i podawano przy tym, że w latach 80-tych w rejonie Białego Jaru w Karkonoszach przy użyciu spychaczy sztolnię poszukiwało wojsko. Czy są jakieś materiały potwierdzające ten fakt?

Asia1

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#4 Post autor: Asia1 » 07 wrz 2015, 17:01

Potwierdzam to co pisze Mesa. Nie ma sztolni Heinrich i Gustaw w Białym Jarze. Pisałem o tym na Odkrywcy kilka lat temu.
Obrazek
Sprawa wiadoma poszukiwaczom od lat, ale nie miało sensu jej prostowanie. W Białym Jarze nie ukryto złota. To wersja rozpowszechniana przez Klossego za zgodą i polecenia ówczesnych służb. To nie znaczy, że na terenie Parku Karkonoskiego nie ma innych sztolni ( nie tylko w Sowiej Dolinie) i że w rejon ten nie przywieziono „Złota Wrocławia”. Co do pytania goldcentrum to nigdy służby nie szukały w Białym Jarze, szukały owszem ale w innym rejonie Karkonoszy w okolicach Karpacza.
PS:
Dziekoński ma kilka pomyłek, nieścisłości w swojej publikacji, ale robią je wszyscy. Mógł bym wskazać ich więcej. Jednak mimo to jest to dobra pozycja odnośnie kopalni rud metali na Śląsku.

goldcentrum
Posty: 79
Rejestracja: 19 lis 2015, 22:30

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#5 Post autor: goldcentrum » 07 wrz 2015, 17:02

dzięki za odpowiedź.
Ostatnio sam ściągnąłem sobie oryginały Wutkego z Codexem i faktycznie jest trochę nieścisłości.
pozdrawiam
KM

marfur

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#6 Post autor: marfur » 07 wrz 2015, 17:02

Asia1 pisze:Potwierdzam to co pisze Mesa. Nie ma sztolni Heinrich i Gustaw w Białym Jarze. Pisałem o tym na Odkrywcy kilka lat temu.
Polecam także pozycję:

Battek M.J., Kopalnia Gustav-Heinrich w Białym Jarze - mit obalony [w:] Zagożdżon PP., Madziarz M. (red.), Dzieje górnictwa - element europejskiego dziedzictwa kultury, T. 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2009.
Załączniki
M. Battek - Kopalnia Gustaw-Heinrich w Białym Jarze. Mit obalony.pdf
(502.76 KiB) Pobrany 71 razy

Awatar użytkownika
Slaworow
Administrator
Posty: 755
Rejestracja: 10 lip 2015, 14:40

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#7 Post autor: Slaworow » 07 wrz 2015, 17:04

marfur pisze:Polecam także pozycję:

Battek M.J., Kopalnia Gustav-Heinrich w Białym Jarze - mit obalony [w:] Zagożdżon PP., Madziarz M. (red.), Dzieje górnictwa - element europejskiego dziedzictwa kultury, T. 2, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2009.

Ten artykuł składa się w 1/4 z pojazdu po ludziach, którzy wierzą w "Złoto Wrocławia", ponadto nie wnosi do tematu nic nowego, ale jest wartościowy, ponieważ uporządkowuje niektóre informacje związane z kopalnią oraz przedstawia zarys historii górnictwa w rejonie. Mimo to nie mówi o niczym, czego byśmy już nie wiedzieli, poza słuszną tezą, że to, że kopalnia Gustaw-Henrich nie znajdowała się w Białym Jarze nie oznacza, że w tym rejonie nie mogły istnieć inne kopalnie, których dokumentacja już nie istnieje. Autor przytacza ustną relację górnika, który twierdzi, że widział w rejonie Białego Jaru kilka niewielkich wyrobisk o charakterze poszukiwawczym, których wiek jest trudny do określenia, w każdym razie na pewno nie były to wyrobiska dwudziestowieczne.

Kopalni w Białym Jarze poszukiwali też wrocławscy naukowcy, którzy potrafią lokalizować sztolnie w sposób niesamowity, ale chyba nic nie znaleźli.

Bolek i Lolek

Górnictwo w Białym Jarze w Karkonoszach

#8 Post autor: Bolek i Lolek » 07 wrz 2015, 17:04

Dmuchnę w temat taką ciekawostką. Mianowicie jeśli łączyć legendę ukrycia części "Złota Wrocławia" z kopalnią w masywie Snieżki to SB w latach 70 miało informacje o lokalizacji ukrycia po stronie czeskiej.
Oto link do notatki służbowej sporządzonej przez inspektora operacyjnego służby bezpieczeństwa:
http://www.krzysztofkopec.pl/galerie/klose/min_16.html

ODPOWIEDZ

Wróć do „Karkonosze”