Earth nature field

Techniki AWARYJNEGO zjazdu na linie.

Techniki linowe używane podczas eksploracji. Trudno się bez nich obejść. UWAGA! Informacji zawartych w tym dziale nie traktować jako kurs.
Awatar użytkownika
Rossomak
Posty: 204
Rejestracja: 07 lut 2018, 15:16

Techniki AWARYJNEGO zjazdu na linie.

Post autor: Rossomak »

Reaktywacja tematu z 17 Lis 2009

Na wstępie bardzo ważna uwaga:

PREZENTOWANE PONIŻEJ TECHNIKI ABSOLUTNIE NIE ZASTĘPUJĄ DEDYKOWANYCH DO ZJAZDÓW PRZYRZĄDÓW - SĄ TO TECHNIKI AWARYJNE I TYLKO JAKO TAKIE POWINNY BYĆ STOSOWANE.


Podczas eksploracji czasami następuje konieczność zjazdu przy pomocy awaryjnych technik - spowodowane jest to w 99% brakiem przeznaczonego do tego przyrządu. Najczęściej dzieje się tak z powodu zgubienia go lub, zapomnieniu o zabraniu z domu :)
Z reguły w każdej ekipie funkcjonują pożyczaki, można też wymieniać się szpejem (choć osobiście jestem sceptycznie nastawiony do tego typu praktyk). Dlatego jeżeli jest to sytuacja znana -nie ma większych problemów. Niestety zdarzają się też sytuacje awaryjne, kiedy trzeba wykonać zjazd "na byle czym". Najczęściej wynika to ze zgubienia w szybie/ na wysokości przyrządu zjazdowego podczas przepinki - z reguły ma to miejsce u osób które zamiast STOPa, SIMPLE, ID, Trolla, stosują różne kubki, ósmeki, lub GRIGRI. Oczywiście zdarzają się geniusze którzy potrafią zgubić STOPa :D Tak, czy siak, - warto znać techniki awaryjnego zjazdu i o tym właśnie będzie ten temat.

Z wielu technik wybrałem 5 które uważam za najważniejsze:

1. zjazd w kluczu
2. zjazd na półwyblince
3. improwizowane przyrządy z karabinków.
4. zjazd na obciążonej linie przy pomocy STOPa (nie polecam)
5. schodzenie na przyrządach do wychodzenia


1. Pierwszym i chyba najstarszym sposobem jest zjazd w kluczu. Wygląda on tak:
f_g5s44526j4rm_bd09b67.jpg
f_g5s44526j4rm_bd09b67.jpg (12.85 KiB) Przejrzano 15267 razy
Do zalet należy prostota i brak szpeju.
Ma też oczywiście ogromne wady - jest niewygodny, bolesny, a co gorsze nogi zjeżdżającego powinny mieć kontakt ze ścianą. Bardzo ciężko i niebezpiecznie zjeżdża się tak w pionie bez oparcia dla nóg.

2. Kolejnym, o niebo lepszym sposobem jest zjazd na półwyblince .
Najpierw wkleje co to jest za węzeł, i jak to się wiąże w wspinaczce - na stanowisku:
f_g5s44526j4rm_a7e7e19.jpg
f_g5s44526j4rm_a7e7e19.jpg (28.42 KiB) Przejrzano 15267 razy
oczywiście takie zastosowanie półwyblinki nie nada nam się do zjazdu awaryjnego, kiedy mamy tylko własnego HMSa i linę :D
Dlatego poniżej kolarz mojego autorstwa jak lewą ręką wiązać półwyblinkę "na zjazd":
f_15njp34kimwm_c2db40e.jpg
f_15njp34kimwm_c2db40e.jpg (160.92 KiB) Przejrzano 15267 razy
Dwie ważne sprawy:
- zakręcać karabinek! (punkt 7)
- wyjście liny z HMSa (punkt 8 ) - można tak jak na obrazku, można (i tak jest bardziej "po Bożemu") do góry.

Zaletami półwyblinki są:
- łatwość wiązania
- dostępność sprzętu (HMS, lina)

Wadami są:
- mocno zużywa linę
- słabo hamuję (bardzo słabo)

3. Kolejnym patentem są improwizowane przyrządy z karabinków. Wymagają one posiadania w razie "W" przynajmniej 3 karabinków. I dalej to już można cuda działać:
f_1l6w3pagd7vm_c4b90fa.jpg
f_1l6w3pagd7vm_c4b90fa.jpg (43.52 KiB) Przejrzano 15267 razy
Osobiście polecam te zaznaczone zielonym kwadracikiem. Naprawdę warto znać i przećwiczyć powyższe układy z karabinkami.

4.Kolejny patent jest BARDZO ryzykowny -wahałem się czy go w ogóle dawać jednakże myślę, że powinien się tu znaleźć. Mowa o zjeździe na obciążonej linie przy pomocy STOPa.

poniższy patent jest do wykorzystania TYLKO I WYŁĄCZNIE na STALE obciążonej linie
f_g5s44526j4rm_98b60ae.jpg
f_g5s44526j4rm_98b60ae.jpg (39.17 KiB) Przejrzano 15267 razy
Aby tak zjechać musimy mieć stale obciążoną linę, łojanta - kamikaze, oraz STOPa i 2 karabinki. Patent wygląda tak jak na obrazku - ciągnięcie za koniec "A" STOPa w dół powoduje zmianę kąta wychodzenia liny z rolki i karaboli, a tym samym zjazd. Z kolei popychanie końca stopa "A" do góry (a "B" w dół) powoduje wyhamowywanie zjazdu. Patent ten jest bardzo niebezpieczny ponieważ:
a) jakiekolwiek odciążenie liny i lecimy jak szmata
b) minimlanie za mocne pociągniecie końca "A" stopa w dół i mamy efekt jak w punkcie a)
Dlatego patent ten jest do wykorzystania tylko i wyłącznie w naprawdę awaryjnych sytuacjach.
A uwaga na marginesie - shunt wpięty nad tak umieszczonego STOPa najprawdopodobniej nie zadziała, prusik - to już lepiej schodzić na przyrządach, może, podkreślam MOŻE, ASAP albo LOCKER powyżej zapewniałby jakiś tam margines bezpieczeństwa.
Używanie tego patentu na DRT to głupota, bo lepiej normalnie zjechać wtedy na tej drugiej żyle niż ryzykować ten sposób.

5. Na koniec najlepszy (najbezpieczniejszy) sposób awaryjnego zjazdu /zejścia: schodzenie na przyrządach do wychodzenia. Sposób ten zajmuje najwięcej czasu, ale jest też najpewniejszy:
f_g5s44526j4rm_1d2585e.jpg
f_g5s44526j4rm_1d2585e.jpg (53.17 KiB) Przejrzano 15267 razy
CZERWONY -przyrząd zablokowany
ZIELONY - przyrząd z uchylonym zamkiem


A - oba przyrządy wpięte, małpa wysoko.
B - Siadamy całym ciężarem na Crollu, małpa jest odciążona, lonża od niej nie jest napięta. Uchylamy (NIE WYPINAMY!) zamek w małpie i przesuwamy ją w dół.
Jak każdy wie, zarówno w Crollu jak i Małpie możemy lekko "uchylić zamek" tak, że lina nie jest łapana i można swobodnie przesuwać przyrząd w dół. Właśnie to jest sens tej techniki - oczywiście dany przyrząd nie może być pod obciążeniem wtedy.
C - Małpa praktycznie wjechała nam w Crolla - stajemy na małpie i ją obciążamy, zaś odciążamy crolla, uchylamy w nim zamek i przesuwamy jego (a tym samym siebie) maksymalnie w dół. ( tak naprawdę kucając na stopce od małpy).
D - wracamy do pozycji z A - wisimy na obu przyrządach z tym, że małpa jest maksymalnie wysoko od crolla, ale tak żeby nie wisieć na lonży od niej. Powtarzamy procedurę.
BTW: jak komuś wygodnie może zaczynać sekwencje od puszczenia crolla w dół, a nie małpy (tzn od puntu C, w sekwencji C-D-B-A). Tu jak kto woli.


Tak o to kończę opis wybranych patentów AWARYJNYCH technik zjazdowych -zapraszam do dyskusji, jak coś jest nie jasne - pytajcie.
Rossomak z sztolniefora.pl -ten sam ale inny!
Pawel_PP
Posty: 19
Rejestracja: 18 maja 2017, 20:44

Techniki AWARYJNEGO zjazdu na linie.

Post autor: Pawel_PP »

Pytanie dotyczące zjazdu na rolce stop na obciążonej linie- z jakiego powodu shunt wpięty nad rolkę ma nie zadziałać? Przecież działanie shunta zależy od tego czy lonża pociągnie dźwignię przyrządu, obciążona lina nie ma tu znaczenia. Prusik lub francuz również zadzialają bez zarzutu.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Techniki linowe”