Earth nature field

Obiekt podziemny "GAMRAT"

Obiekty w całej Polsce.
Mikebanik
Posty: 211
Rejestracja: 21 wrz 2019, 5:42

Obiekt podziemny "GAMRAT"

Post autor: Mikebanik »

HISTORIA OBIEKTU: „...Zakład przemysłu obronnego powstał na początku lat 50 i produkowano tu wyroby chemiczne na potrzeby wojska, a zatem głównie prochy artyleryjskie, z czego znaczna część przeznaczona była na eksport. Na przełomie lat 60 i 70 rozpoczęto produkcję prochowych napędów rakietowych i dalej, w latach siedemdziesiątych rozwinięto oddział pirotechniki. Na dużą skalę produkowano paliwa rakietowe do granatników przeciwpancernych, pocisków lotniczych i artylerii rakietowej. Wtedy też powstał obiekt podziemny. Decyzją wojska, w porozumieniu z ówczesnymi władzami PRL, postanowiono zabezpieczyć strategiczną część produkcji przed ewentualnym zniszczeniem w czasie wojny przez przeniesienie jej pod ziemię w trudnym do lokalizacji lotniczej miejscu. Poza tym, obiekt planowano przeznaczyć do prowadzenia prac badawczych, co rzeczywiście miało miejsce w latach 80, ale w mniejszej skali aniżeli planowano. Kompleks podziemny posiadał autonomiczne systemy zasilania trójfazowego i zapasowego, pompy i system uzdatniania powietrza, system łączności oraz jednostki napędowe. Posiadał klatkę Faradaya, która ochraniała przed zewnętrznymi polami elektrycznymi i wyładowaniami elektrostatycznymi w celu zapobiegania wybuchu. Największa hala to hala montażowo - produkcyjna. W latach 80 podczas prac badawczych nad systemami spalań prochów artyleryjskich zdarzył się wypadek, wskutek którego śmierć na miejscu poniosło 8 osób, tj. wszyscy znajdujący się w głównej hali oraz 3 osoby zostały ranne. Sprawa odbiła się szerokim echem w ówczesnych mediach, niemniej jednak informowano wyłącznie o wypadku a nie informowano o jaki zakład chodzi i gdzie się znajduje. Nie są znane szczegóły raportu na temat przyczyn tragedii, niemniej jednak mówiło się o tym, że nie dochowano wymogów bezpieczeństwa. Był to schyłek lat 80 i w kraju zmieniała się sytuacja polityczna. W związku z tym wypadkiem oraz schyłkiem PRL podjęto decyzję o zaniechaniu działalności badawczo-doświadczalnej. Wejście towarowe zasypano. Zakład produkcyjny działał dalej, jednak nie wykorzystywano podziemnego kompleksu, także dlatego, że stawał się przestarzały a produkcja w nim nieopłacalna. Na początku lat dwutysięcznych zakład sprywatyzowano (stał się spółką akcyjną), a podziemny obiekt stopniowo popadał w zapomnienie i niszczenie…"


OPIS OBIEKTU PODZIEMNEGO: Obiekt posiadał trzy wejścia.

• Oznaczono na planie jako „1” sztolnię udostępniają – sporych rozmiarów korytarz transportowy przez który bez problemu mógł wjechać samochód ciężarowy (wejście to zostało całkowicie zasypane – maszynowo olbrzymimi kawałami betonu i niema tam możliwości ręcznego przebicia się).
• Druga droga (2-ka na mapce) prowadzi szybem wentylacyjnym o owalnym przekroju w którym zainstalowano stalowe drabiny z podestami. Na powierzchni szyb tren wieńczy niewielki budynek o dachu w kształcie kopuły. Schodzenie tym wariantem jest możliwe lecz bardzo niebezpieczne z uwagi iż stalowe elementy są już mocno osłabione rdzą (wejście do wnętrza budynku z kopułą było (wiosną 2020 roku) zaspawane lecz z boku znajduje się okienko z rurą przez które nawet 120 kilogramowa osoba może wpełznąć do środka :-P Asekuracja liną, shuntem itp. byłaby nie głupim rozwiązaniem!!!
• Najwygodniejszym wejściem była pochylnia schodowa. Właz do niej znajdował się w charakterystycznym trójkątnym portalu na dnie jaru („3-ka” na mapce). Jakiś rok – dwa lata temu administrator terenu zasypał to wejście. Na szczęście chłopaki z eksploracyjnej ferajny działają i bawiąc się w przysłowiowego „kotka i myszkę” odkopują go po czym ponownie jest zasypywany…

Samo podziemie generalnie stanowią dwie hale o przekroju pionowej elipsy z płaskim dnem. Mniejsza (wschodnia) do której dostajemy się galerią schodową przedzielona jest betonowym przepierzeniem. W niej generalnie znajdowały się ustrojstwa związane z energią elektryczną. Druga komora (zachodnia) jest sporo większa. Była to hala montażowa. Ona też została na wysokości ok. 4m od dna przedzielona żelbetowym przepierzeniem lecz obecnie „dziurawym” co daje pogląd na ogrom hali. Ponadto występują korytarze i łączniki oraz parę innych pomieszczeń. Same podziemia są stabilne. Strop solidny, nie powinien rypnąć na głowę. Należy jednakże uważać na przerdzewiałe schody wprowadzające na poziom w wielkiej hali produkcyjnej.
Załączniki
Mapka lokalizacyjna
Mapka lokalizacyjna
gamrat lokalizacja.jpg (497.7 KiB) Przejrzano 6602 razy
Szkic obiektu - ukradziony z Profilu Facebookowego: Tarnowskie Rudery
Szkic obiektu - ukradziony z Profilu Facebookowego: Tarnowskie Rudery
Gamtat mapka.jpg (89.38 KiB) Przejrzano 6602 razy
Mikebanik
Posty: 211
Rejestracja: 21 wrz 2019, 5:42

Obiekt podziemny "GAMRAT"

Post autor: Mikebanik »

Mikebanik
Posty: 211
Rejestracja: 21 wrz 2019, 5:42

Obiekt podziemny "GAMRAT"

Post autor: Mikebanik »

I parę fotek z obiektu (z 2019 roku).
Załączniki
Budynek nad szybem (na mapce oznaczony jako 2) - obecnie chyba jedyne wejście do podziemia.
Budynek nad szybem (na mapce oznaczony jako 2) - obecnie chyba jedyne wejście do podziemia.
100_4017.JPG (905.49 KiB) Przejrzano 6600 razy
Trójkątny portal wejściowy do galerii ze schodami (3 na mapce). Trzeba sprawdzić czy dostępne, bo była to kiedyś najwygodniejsza droga w głąb.
Trójkątny portal wejściowy do galerii ze schodami (3 na mapce). Trzeba sprawdzić czy dostępne, bo była to kiedyś najwygodniejsza droga w głąb.
100_4022.JPG (926.59 KiB) Przejrzano 6600 razy
Galeria ze schodami widziana od dołu.
Galeria ze schodami widziana od dołu.
100_4045.JPG (484.31 KiB) Przejrzano 6600 razy
Tunel transportowy
Tunel transportowy
100_4054.JPG (424.41 KiB) Przejrzano 6600 razy
Korytarzyk a'la górniczy
Korytarzyk a'la górniczy
100_4081.JPG (727.27 KiB) Przejrzano 6600 razy
Szyb z drabinami widziany do dołu.
Szyb z drabinami widziany do dołu.
100_4085.JPG (341.24 KiB) Przejrzano 6600 razy
Hala główna.
Hala główna.
100_4051.JPG (497.38 KiB) Przejrzano 6600 razy
ramzes
Posty: 5
Rejestracja: 09 kwie 2021, 23:35

Obiekt podziemny "GAMRAT"

Post autor: ramzes »

Dzięki uprzejmości kolegi dowiedziałem się co nieco na temat historii obiektu o którą pewna osoba postanowiła oficjalnie zapytać zarządcę terenu. Poniżej moja notatka na temat tego co udało się zasłyszeć:

Obiekt podziemny został zaplanowany w 1936r. roku w ramach COP (Centralnego Okregu Przemysłowego) i miał on być kotłownią tunelową zapewniającą ciepło technologiczne dla zakładów produkujących amunicję/proch. Prace nad obiektem rozpoczęły się już w 1937r., przegłębiono jeden z leśnych jarów, a po wykonaniu żelbetowej konstrukcji głównej hali jar zasypano ziemią. Prace wykonali górnicy z Śląska. Obiekt był gotowy do technologicznego rozruchu razem z fabryką już w 1939r, rozruch zaplanowano na któryś września... (nie pamiętam), niestety 7 lub 9 września 1939r. (albo 17 września piszę z pamięci..) obiekt przed startem technologicznym przejęły niemieckie wojska wdzierając się na terytorium Polski od strony Słowacji. Wszystkie maszyny zdemontowano i wywieziono w głąb III rzeszy. Co działo się z obiektem po wojnie? Nie pamiętam dokładnej daty, ale zaczęto myśleć nad wyposażeniem kotłowni ponownie. I tu przenieśmy się do Gdyni, gdzie na koniec II wojny Niemcy zatopili u wejścia do portu pancernik kieszonkowy Gneisenau. W 1950r rozpoczęto pracę nad jego wydobyciem, a 13 września 1951r. z sukcesem wrak udało podnieść się od dna. To właśnie z pancernika kotły opalane mazutem zostały przeniesione do obiektu podziemnego. (i może turbina? z tego co pamiętam zarządca terenu wspominał również o turbinie, w internecie możemy przeczytać na stronie: https://historia.trojmiasto.pl/Skad-wzi ... 54376.html "W komentarzach internetowych można także znaleźć szereg informacji o wymontowanych z wraku podzespołach, które służyły jeszcze przez szereg lat w różnych zakładach przemysłowych na terenie kraju - np. kotły miały zostać zainstalowane w jednym z zakładów w Jaśle, zaś turbiny w elektrowni w Bytowie.") Opalanie mazutem nie było przewidziane pierwotnie w obiekcie, stąd infrastruktura towarzysząca kotłowni na powierzchni wybudowana w trakcie ponownego rozruchu kotłowni. Obiekt działał jako kotłownia tunelowa do końca lat bodajże 80-tych, i zdaniem zarządcy nigdy nie funkcjonował jako obiekt badawczy, a tym bardziej w środku nie doszło do żadnego wypadku. Główny wjazd do kotłowni zasypano m.in. dlatego, że w pobliżu zakładów wybudowało się osiedlę, i trzeba było zabezpieczyć obiekt przed osobami postronnymi.

Jak było na prawdę? Dopowiedzcie sobie sami, gdyż wiadomo w jakich czasach się to działo, oficjalnie na papierze mogła to być tylko kotłownia tunelowa ;)

Poniżej kilka fragmentów skanu 3D z obiektu. Mam też część rozdzielni elektrycznej z fragmentem szybu, lecz nie chciało mi się to połączyć z główną halą. Skan wykonany podczas eksploracji obiektu kilka lat temu razem z:
http://www.zrujnowane.cba.pl/history.html
http://www.snork.pl/
Załączniki
gamrat-1.jpg
gamrat-1.jpg (47.94 KiB) Przejrzano 3760 razy
gamrat-2.jpg
gamrat-2.jpg (808.9 KiB) Przejrzano 3760 razy
gamrat-3.jpg
gamrat-3.jpg (757.15 KiB) Przejrzano 3760 razy
ODPOWIEDZ

Wróć do „Eksploracja w Polsce”