Co jakiś czas ktoś przekuwa wejście do schronów przy PKP w Jeleniej Górze
Obecnie można wejść do obydwu obiektów.
Pierwszy to taki mały obiekt, cały murowany z cegły, a kończy go większe pomieszczenie z zagłębieniem. W planie z budowy podziemi to miejsce było zaznaczone jako jedno z wejść do systemu.
Obecnie schron to korytarz o długości około 40 m z dwoma odgałęzieniami.
Długość wszystkich korytarzy to około 70m.
Pierwsza odnoga jest w połowie zamurowana, jednak ściana jest przekuta, a za ścianą jest dalsza część obwalonego korytarza.
Schron przy PKP Jelenia Góra
Schron przy PKP Jelenia Góra
- Załączniki
-
- schron_ Jelenia Góra_PKP.jpg (101.53 KiB) Przejrzano 2320 razy
-
- korytarz.JPG (867.87 KiB) Przejrzano 2320 razy
-
- przodek.JPG (1.07 MiB) Przejrzano 2320 razy
-
- druga odnoga.JPG (937.91 KiB) Przejrzano 2320 razy
-
- 1.JPG (928.25 KiB) Przejrzano 2320 razy
-
- pierwsza odnoga.JPG (1.23 MiB) Przejrzano 2320 razy
-
- wejście.JPG (951.23 KiB) Przejrzano 2320 razy
Schron przy PKP Jelenia Góra
W Archiwum Państwowym w Jeleniej Górze udało mi się znaleźć poniemiecką mapę projektu podziemi przy PKP w Jelenie Górze.
Z porównania projektu z planem wykonanym przeze mnie wynika, że wydrążone chodniki nie odpowiadają temu co było projektowane.
Ciekawie wygląda nałożenie projektowanych chodników na zdjęcie lotnicze. Wydawało mi się, że jak budowano nowy parking przy PKP to odkrywając skarpę musieli trafić na ewentualne chodniki, a okazuje się że nie. Co prawda różnice poziomów są bardzo duże i ewentualne inne wejścia jakoś nie pasowały by wysokościowo, bo powinny z grubsza być dostępne z poziomu ulicy. Choć możliwe, że wejścia III i IV to były by szyby?
Z porównania projektu z planem wykonanym przeze mnie wynika, że wydrążone chodniki nie odpowiadają temu co było projektowane.
Ciekawie wygląda nałożenie projektowanych chodników na zdjęcie lotnicze. Wydawało mi się, że jak budowano nowy parking przy PKP to odkrywając skarpę musieli trafić na ewentualne chodniki, a okazuje się że nie. Co prawda różnice poziomów są bardzo duże i ewentualne inne wejścia jakoś nie pasowały by wysokościowo, bo powinny z grubsza być dostępne z poziomu ulicy. Choć możliwe, że wejścia III i IV to były by szyby?
- Załączniki
-
- niemiecki plan wyrobisk
- mapa_Hirschberg_1944_Lageplan_LS-Stollen_am_Hauptbahnhof-[im_Kuhberg]_(schrony_p-lotnicze-wzgórze_Parkowa_przy_Dworcu_Gł).jpg (716.84 KiB) Przejrzano 2274 razy
-
- wyrobiska wykonane i projektowane
- Mapa_ Jelenia Góra_PKP.jpg (323.44 KiB) Przejrzano 2274 razy
-
- wyrobiska wykonane i projektowane na ortofotomapie
- Mapa_ Jelenia Góra_PKP+orto.jpg (192.37 KiB) Przejrzano 2274 razy